Tutkimustyö tiivistyy ahaa-elämykseen ja pienimuotoiseen älynväläykseen. Lyhyessä hetkessä yksittäiset havainnot ja isot teemat jäsentyvät johdonmukaiseksi tarinaksi. SE ON SIINÄ! Nyt se täytyy (vain) kirjoittaa!

Helppo homma! Väitöskirjan käsikirjoituksen muokkaaminen 600 sivuisesta tiiviiksi 223 sivuiseksi paketiksi kolmessa viikossa tarkoittaa käytännössä istumista tietokoneen näytön ääressä. Varsinaisen työn ohessa tämän harjoituksen toteuttaminen edellyttää fyysistä maksimisuoritusta.

Pää painuu eteen, hartiat menevät kasaan, selkäranka vetää notkolle, katse ohjaa pään liikettä sivulle aineistokasoihin ja takaisin näyttöpäätteelle – ees taas. Tuntikausia. Tauotta. Kunnes paketti valmistuu, maanantaiyönä klo 1:15.

Miten fysiikka voi kestää? Yksinkertaista: minulla on salainen ase.

1) Järjestelmällinen ja tehokas venyttely on olennaisen tärkeää väitöskirjatyössä (prospective):

  • Venyttely ennaltaehkäisee lihasjumeja ja kolotuksia;
  • Venyttelyn myötä veri kiertää myös aivoissa paremmin siivittäen tieteellistä ajattelua korkeampiin ulottuvuuksiin;
  • Venyttelyssä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota istumatyön ongelmakohtiin, eli niskaan ja hartioihin, selkään, lantion alueeseen ja lonkankoukistajiin sekä takareisien lihaksiin;
  • Ennen venyttelyä lihasten kevyt verryttely lämmittää työstettävät osa-alueet, ja lämmön vaikutusta voi tehostaa asianmukaisella pukeutumisella (esim. tanssijoiden trashbag pantseilla ja villa-asusteilla);
  • Pitkäkestoiset, rauhalliset venytykset toimivat kokemukseni mukaan väitöstutkimusjumeihin parhaiten.

2) Voltaren-kipugeeli täydentää venyttelyä ja hoitaa jo syntyneitä väitöstutkimuskolotuksia (retrospective):

  • Geelillä saat kohdennettua hoidon väitöstutkimuksen kuormittamaan lihasryhmään;
  • Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti niska- ja hartialihaksiin, joissa olevat jumitukset voivat pahimmillaan estää ajattelua ja tieteellisiä läpimurtoja.

 

Väitöstutkimuskolotusten ennaltaehkäisyyn ja hoitoon tulisi suhtautua vakavasti, järjestelmällisesti ja sitoutuneesti. Fyysisen suorituskyvyn ylläpitäminen on olennaisen tärkeää kirjoitustyön deadlinen lähestyessä. Päänuppi kestää kyllä mitä tahansa, mutta kestääkö fysiikkasi kovaa rasitusta ja stressiä?

Suosittelen sisällyttämään venyttely (prospective) – voltaren (retrospective) -metodin osaksi väitöstutkimustyön menetelmiä.

 

Photo by Karina Carvalho / Unsplash.com

karina-carvalho-87594-unsplash

 

Ota osaa keskusteluun

2 kommenttia

  1. Huh. Tuo edellä kuvattu työtapa vaikuttaa kyllä sellaiselta, ettei pitemmän päälle selviä jälkihoidosta pelkällä geelillä. Arvelenkin, ettet suosittele tuollaisia työrupeamia pysyvään käyttöön.

    Tykkää

  2. Oma salainen aseeni venyttelyn ja kylmägeelin lisäksi on piikkimatto. Viisitoista minuuttia makoilua piikkien päällä päivässä auttaa ehkäisemään pahimpien jumien syntymistä.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create your website at WordPress.com
Aloitus
%d bloggers like this: